خبری از برگزاری کنسرتها در تهران نیست/ فعلا همه «کیش» هستند!
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۵۴۶۴
خبرگزاری مهر - گروه هنر - علیرضا سعیدی: طی روزهای گذشته موضوع برگزاری کنسرتها در پایتخت طی روزهای کرونایی به عنوان یکی از مهمترین و بحثانگیزترین مباحث مطرح شده در رسانهها مورد توجه قرار گرفته است. شرایطی که با اظهارنظر مستقیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنیبر آغاز اجراهای زنده موسیقایی در شهرهای با وضعیت نارنجی میتوانست به نوعی طلسم برگزار نشدن کنسرتها در تهران را بشکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما تا لحظه انتشار این گزارش، هنوز سامانههای رسمی فروش بلیت کنسرتها، از رویداد یا برنامه خاصی مبنیبر برگزاری کنسرت در تهران به نکتهای اشاره نکرده و فقط به اعلام برگزاری چند کنسرت با خوانندگی بهنام بانی، علیرضا طلیسچی، اشوان، بابک جهانبخش، مسعود صادقلو، گروه «هوروش» آن هم در جزیره کیش با قیمت بلیتهای ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومانی و برگزاری کنسرت در چند کشور اروپایی به خوانندگی رضا صادقی، رضا بهرام و محسن ابراهیم زاده اکتفا کردهاند.
این شرایط در حالی است که با وجود مصاحبهها و گفتگوهای متعدد رسانهای که مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشهای مختلف پیرامون تاکید و تلاش خود برای برگزاری کنسرتها و اجراهای زنده موسیقایی در همه گونهها انجام دادهاند، اما گویا حلقه مفقودهای در این بین وجود دارد که مانع از برگزاری کنسرتها در شرایط کرونایی شده است. شرایطی که در حوزههای سینما و تئاتر با وجود تمام اتفاقات و فراز و نشیبهایی که در این چارچوب وجود دارد، فعلاً چراغ سالنهای سینما و تالارهای تئاتر را روش نگه داشته و هنرمندان این عرصه آثارشان را با رعایت ظرفیت حداقلی سالنها، پیش روی مخاطبان قرار میدهند.
البته محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز بیست و دوم آبان ماه بود که در تازهترین اظهارات و اعلام مواضع وزارت ارشاد درباره برگزاری کنسرتها از آذرماه و وضعیت بررسی درخواستهای هنرمندان موسیقی برای اجرای زنده کنسرتها، گفته بود: از زمان اعلام سازوکارها برای اجرای زنده کنسرتها، متقاضیان و داوطلبان زیادی مراجعه کردهاند و جلسات متعددی با صاحبان سالنها، تهیهکنندگان و خوانندگان برگزار شد […] بررسیها به منظور متضرر نشدن سالندارها و البته مخاطبان در حال برگزاری است؛ قیمتها بعد از دو سال اجرا نشدن کنسرتها قدری تغییر کرد اما وظیفه مهم معاونت هنری وزارت فرهنگ حمایت از مخاطبان و علاقه مندان موسیقی است و باید نقطه نظرهای آنها را به اندازه متعارفی تامین کنیم.
سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پیشنهاد سالندارها مبنی بر دریافت تنها یک چهارم عایدی فروش کنسرتها و موافقت معاونت هنری با این موضوع که اتفاقاً یکی از چالشهای مهم در برگزاری کنسرت هاست، بیان کرده بود: با تعدادی از سالندارها جلساتی برگزار کردیم اما هنوز به تصمیم قطعی نرسیدیم و پیشنهادهای دریافت شده در حال بررسی است.
وی در این گفتگو با اشاره به برگزاری جلساتی که خوانندگان و فعالان عرصه موسیقی با سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد داشتند، از رعایت ضوابط بهداشتی برگزاری کنسرتها هم سخن گفته و توضیح داده بود: با توجه به اینکه کنسرتهای موسیقی به مدت ۲ سال برگزار نشده بود با نگاهی نو و شرط رعایت شیوهنامههای بهداشتی دوباره کنسرتها را اجرا میکنیم و بررسیهای جدیدی صورت میگیرد.
شالویی در همین مصاحبه رسانهای که بود با ابراز امیدواری برای برگزاری کنسرتها از اول آذرماه اعلام کرده بود: فرایند بررسی درخواستها برای بررسی مجوز کنسرتها ادامه دارد و هنوز مجوزی برای اجرای زنده صادر نشده است.
این گفتگوی محمود شالویی که طی هفتههای اخیر علاوه بر مسئولیت سنگین حوزه وزارتی، عهده دار سمت سرپرستی مجموعه مهم و استراتژیکی چون معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بوده نشان دهنده اختلافات متعددی میان حوزه تهیهکنندگان و کنسرتگذاران در بخش اقتصادی برگزاری کنسرتها به ویژه موسیقی پاپ است که گویا هنوز به مفاهمه مشترکی در این زمینه دست پیدا نکردهاند.
این درحالی است برخی از مصاحبههای تهیه کنندگان مطرح کنسرت با رسانهها نشان دهنده اختلاف نظرهایی است که موجب تشتت آرا در آستانه برگزاری احتمالی کنسرتها در تهران شدهاند. شرایطی که هنوز هم خروجی مشخص و روشنی حداقل در رسانهها از آن استخراج نشده است. که با وجود تاکیدات سرپرست معاونت امور هنری و حتی محمد اله یاری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری کنسرتها از آذرماه سال جاری، برخی از مصاحبههای تهیهکنندگان مطرح کنسرت با رسانهها نیز نشان دهنده اختلاف نظرهایی است که موجب تشتت آرا در آستانه برگزاری احتمالی کنسرتها در تهران (با در نظر گرفتن وضعیت نارنجی) شدهاند. شرایطی که هنوز هم خروجی مشخص و روشنی حداقل در رسانهها از آن منعکس نشده است. نکتهای که اگر حداقل در از رسانهها برای پوشش صادقانه و درست برخی از این جلسات دعوت به عمل میآمد شاید میتوانستیم شاهد روند بهتر و روشنتری در مشخص شدن تکلیف برگزاری کنسرتها باشیم.
تا به امروز و با وجود برگزاری جلسات پی درپی فعالان برگزاری کنسرت از جمله سالن داران، تهیه کنندگان، خوانندگان، سامانههای فروش بلیت و سایر مجموعهها با مدیران دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز این کلاف سردرگم به نقطه مطلوب و روشنی دست نیافته و همان گونه که گفته شد حوزههای سینما و تئاتر با وجود تمام دغدغهها و مشکلاتی که پیش روی هنرمندان و فعالانش قرار گرفته، فعالیتهای خود را آغاز کرده که در هر دو حوزه با توجه به شرایط نامعلوم کرونایی اوضاع در وضعیت مطلوبی به لحاظ مخاطب به سر میبرند.
شرایطی که اگرچه نتوانسته به لحاظ اقتصادی شرایط مساعدی را برای فعالان این عرصه را فراهم کند، اما حضور پرشور و فداکارانه جوانان هنرمند در این عرصه در بسیاری از نقاط نشان داده که این بدنه از هنرمندان، چراغ تئاتر و سینما را روشن نگه داشتهاند.
به هر ترتیب موضوع افزایش قیمت بلیت و اختلاف نظرهای میان تهیهکنندگان و بخش دولتی در ابعاد مختلف، بالا رفتن هزینه برگزاری کنسرت در شرایط کرونایی با توجه به کاهش ظرفیت سالنهای بالای هزار نفر، عدم تعیین متوسط قیمت بلیت کنسرتها در شرایط کرونایی، موضوع نحوه خرید بلیت کنسرتها با متصل شدن سامانههای فروش بلیت به سرورهای سامانههای صدور کارت واکسیناسیون با هدف افزایش جمعیت سالنهای برگزاری کنسرت، معافیت کنسرتهای موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی از پرداخت کرایه سالن به واسطه حمایتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتصال به سامانه «ای پی آی» وزارت بهداشت، شفافسازی برای ارائه قیمت اجاره بهای سالنهای برگزاری کنسرت توسط مدیران سالنها بر اساس بخشنامههای دولتی در این زمینه از جمله مواردی هستند که تاکنون در ظاهر ماجرا از آنها به عنوان مهمترین چالشها پیرامون برگزاری کنسرتها یاد میشود.
موضوعات و چالشهایی که گویا با وجود درخواستهای متعدد شرکتها و تهیهکنندگان برگزاری کنسرت در تهران تا امروز به نتیجه مطلوبی نرسیده و فعلاً جزیره کیش با قیمتهای سرسام آور بلیت فعلاً محل امن تری برای ارائه آثار موسیقایی به ویژه در بخش تجاری آن است. شرایطی که حتی مجموعههای دولتی چون تالار وحدت و تالار رودکی هم هنوز مواضع رسمی برای برگزاری کنسرتهای حضوری با در نظر گرفتن پروتکلهای بهداشتی اعلام نکردهاند اما باید منتظر ماند که در روزهای پیش رو چه سرنوشتی پیش روی برگزاری کنسرتها در پایتخت قرار داده خواهد شد.
کد خبر 5356770 علیرضا سعیدیمنبع: مهر
کلیدواژه: موسیقی ایرانی موسیقی پاپ کنسرت موسیقی دفتر موسیقی وزارت ارشاد ویروس کرونا تئاتر ایران فیلم کوتاه فیلم سینمایی برنامه رادیویی حضور هنر ایران در جهان سازمان سینمایی محمد خزاعی رادیو صبا سینمای مستند جشنواره فیلم فجر عکاسی هنرمندان تئاتر جشنواره نمایش های آیینی و سنتی موسیقی ایرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری کنسرت ها برگزاری کنسرت ها معاونت امور هنری کنسرت ها در تهران هنری وزارت فرهنگ برگزاری کنسرت تهیه کنندگان رسانه ها سالن ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۵۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این صدا برای بچههای ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
عَبِد آتشانی آهنگساز، بازیگر، خواننده و سرپرست گروه موسیقی «بامانی» که طی روزهای گذشته اولین کنسرت موسیقی تئاتر کودکان و خردسالان را پیش روی مخاطبان قرار داده بود، در گفتوگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری این پروژه موسیقایی که با حمایت معنوی انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر ایران روی صحنه رفته است، بیان کرد: عبارت «بامانی» که برای فعالیت های گروه موسیقی مان انتخاب کردیم مشتمل و برگرفته از سه واژه «بابا»، «مامان» و «نی نی» است که همین موضوع به خودی خود موید تمرکز و توجه ما روی گروه سنی کودک و خردسال است که بتوانیم با زبان موسیقی و نمایش علاوه بر اجرای یک فضای کمتر تجربه شده در ایران و ایجاد یک فضای سرگرم کننده برای کودکان ایران، مفاهیم تربیتی و آموزشی را در قالب یک کنسرت ارایه دهیم.
وی که طی سال های اخیر در پروژه های مختلف تئاتری و تلویزیونی مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت های زیادی را در عرصه آهنگسازی و بازیگری انجام داده، درباره انگیزه برگزاری کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک گفت: در این سال ها همواره به این موضوع فکر می کردم که ای کاش شرایطی فراهم می شد تا آن دسته از خردسالان و کودکانی که با والدین خود به کنسرت های پاپ و سنتی می روند، فضایی را پیش روی خود داشته باشند که کنسرت هایی ویژه گروه سنی آنها وجود داشته باشد. مسیری که متاسفانه در کشور ما از سابقه چندانی برخوردار نیست و آثار موسیقایی که در حوزه کودک اجرا می شوند اغلب مرتبط با جُنگ های شادی است که یک دستگاه کیبورد روی صحنه و پلی بک خوانی هم محتوای اصلی آن را تشکیل می دهد. شرایطی که می تواند در قالبی منسجم تر با یک ارکستر کامل به گوش بچه های ایران برسد.
این آهنگساز و بازیگر تاکید کرد: موضوعی که به آن اشاره کردم برای من بسیار مهم بود زیرا همواره دغدغه این را داشتم و دارم که بتوانم به سهم خودم در عین اینکه موسیقی سرگرم کننده ای را به گوش مخاطب برسانم، مفاهیم تربیتی و تعلیمی را با موسیقی سالم و غیرمخرب هم تولید کنم. مسیری که بچه ها در قالب یک کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک سازها را روی صحنه ببینند، با گروه بخوانند و در عین تعامل شنونده یک موسیقی کامل باشند. فرآیندی که بسیار هم مشکل است و تا همین جا هم ما را با مشکلات زیادی روبهرو کرده است. اتفاقا در تدارک اجرایی کردن چنین رویکردی بودم که به پیشنهاد سعید ذهنی رییس انجمن صنفی موسیقی تئاتر تصمیم گرفتم برخی از آثارم در حوزه آثار نمایشی مرتبط با تئاتر کودک را تنظیم و برای اجرای زنده آماده کنم. اتفاقی که بسیار هم جذاب شد و ما را وارد مسیری کرد که بتوانیم مجموعه کنسرت هایی را با گروه «بامانی» اجرا کنیم.
آتشانی ادامه داد: مجموعه کنسرت های ما ابتدا در تالار هنر و سپس در پردیس تئاتر شهرزاد پیش روی مخاطبان قرار گرفت و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد. مسیری که در هم جواری تئاتر و موسیقی علاوه بر خلق لحظاتی شاد و سرگرم کننده برای کودکان عزیز، مشتمل بر انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی از جمله «بازیافت»، «احترام به بزرگ ترها» و مواردی از این دست بدون شعار و کلیشه های رایج شد و توانست لحظات خوبی را برای مخاطبان رقم بزند.
این بازیگر و خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود با قدردانی از والدین برای حضور در این کنسرت ها تصریح کرد: یکی از مهم ترین رویکردهایی که در این کنسرت ها به دنبال آن هستم، معرفی سازهای ایرانی و اساسا موسیقی ایرانی به مخاطبان است. البته آنچه ما در این کنسرت ها ارایه دادیم، عمدتا متمرکز بر موسیقی پاپ بود اما در این مسیر تلاش کردیم با اضافه کردن سازهای ایرانی و سازهای مرتبط با موسیقی نواحی ایران به تدریج نقش پررنگ تری را برای معرفی سازهای ایرانی طراحی کنیم. از این رو در کنسرت های پیش رو تلاش می شود که مجموعه برنامه هایی به صورت کاملا زنده و مبتنی بر سازهای ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گیرد که مطمئنم میتواند با استقبال بچه ها مواجه شود.
وی در پایان با تاکید برنقش مولفه های آموزشی و تربیتی در این کنسرتها گفت: در این اجراها تعامل، خنده و سرگرمی، پذیرش مفاهیم تربیتی، همراهی کودکان و مسایلی از این دست برای ما حرف اول را می زند و چه قدر خوب که در این چند کنسرت شاهد تحقق چنین رویکرد تعامل گرایانه ای بودیم. موضوع مهمی که آرزو می کنم روزی بتوانم برای همه بچه های سرزمینم آن را اجرا کنم. مسیری که هیچ پلی بکی در آن وجود ندارد و آنچه روی صحنه اجرا می شود همچون قلب راستین و پاک بچه ها اجرای واقعی از موسیقی است که ساز در آن مهم ترین نقش را دارد. مسیری که امیدوارم بتوانم در گام های بعدی آن را پخته تر، سنجیده تر و منسجم تر اجرا کنیم. شرایطی که اگرچه هنوز هیچ اسپانسر و حامی ندارد اما باور دارم به مدد قلب پاک کودکان سرزمینم و نیتی که داریم می تواند مسیر روشنی را برای ما ترسیم کند.
کد خبر 6090425 علیرضا سعیدی